سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ریاضی

سلامی دوباره

یه حدیث از امام محمد باقر (ع):عالمی که از علمش بهره مند شود بهتر از هفتاد هزار عابد است.

امیدوارم از این مقا له لذت و استفاده ی کافی رو ببرین.   

 

ابررسانا

 

امروزه گاهی در خبر های علمی ، کلمه ی ابررسانا شنیده می شود . این عنوان موادی را شامل می شود که جریان الکتریسیته را بدون هیچ مقاومتی عبور می دهند جریان الکترونها یا همان جریان الکتریسیته در یک ماده رسانا همواره به دلیل ناخالصی ها ، بی نظمی در قرارگیری اتمها وارتعاشات ذرات ، پراکنده می شود ودر نتیجه دچار افت می گردد اما در یک ابررسانا نظم خاصی در جریان الکترونها برقرار است که مانع از پراکنده شدن الکترونها می شود .

در سال 1911 مشاهده شد که یک سیم جیوه ای در دمای 4 درجه ی کلوین (c 296 _) بدون هیچ مقاومتی جریان الکتریسیته را عبور می دهد . رسیدن به چنین دمای پایینی کار مشکلی است بنابراین تلاش برای یافتن موادی که در دمای بالاتری ابر رسانا شوند ، شروع شد و ترکیباتی از اکسید مس ، کلسیم ، باریم و تالیم بدست آمد که در دمای (c148_)

ابررسانا می شدند . در حال حاضر ابررساناها در قطارهای مغناطیسی و شتاب دهنده های ذرات اتمی که در آن ها نیاز به مغناطیسی بسیار قوی می باشد ، به کار می روند .

در این دستگاه ها ، مغناطیسها یا همان آهن رباهایی که با جریان الکتریکی کار می کنند ، ابر رساناها را که مانع اتلاف انرژی می شوند در خود به کهر می گیرند و در نتیجه میدانهای مغناطیسی بسیار قدرتمندی تولید می کنند .

همچنین از ابررساناها در دستگاههای اندازه گیریجریان برق ، ولتاژ و قدرت میدانهای مغناطیسی استفاده می شود . چنین دستگاه هایی دارای حساسیت فوق العاده ای می باشند . در همه این دستگاه ها ، از نیتروژن مایع شده ویا دیگر گازهایی که تحت فشار بالا به مایع تبدیل شده اند برای خنک نگهداشتن ابر رسانا استفاده می شود .

تلاش برای دستیابی به موادی که در دمای بالاتری ابررسانا شوند همچنان ادامه دارد چرا که در صورت دستیابی به چنین موادی جهش بزرگی در ساخت کامپیوتر هایی با سرعت بالاتر و قدرت ذخیره سازی اطلاعات بیشتر ، راکتورهای هسته ای فوزیونی که در آنها از مغناطیسهای قوی برای جذب گازهای یونیزه شده استفاده می شود و از همه مهمتر مولدها وانتقال دهنده های الکتریسیته با کار آمدی بیشتر روی خواهد آورد .


نوشته شده در پنج شنبه 88/1/20ساعت 9:29 صبح توسط وحیدی نظرات ( ) | |

قالب : پیچک